Kikhoste øker - få råd her

Antall smittede nasjonalt øker fra måned til måned. I mai ble det registrert 703 tilfeller, det høyeste antall smittede på en måned siden 2012. Til nå i år er det rapportert 45 tilfeller i Kristiansand kommune, i hele fjor 65 tilfeller. Vi må tilbake til 2015 for å finne tilsvarende tall.

Smittevernoverlege Priscilla Hilton ber alle følge rådene fra Folkehelseinstituttet FHI:

Barna vaksineres mot kikhoste ved 3, 5 og 12 måneder, samt i 2. og 10.klasse. Dersom ditt barn mangler kikhostevaksine, ta kontakt med nærmeste Familiens hus.

Gravide tilbys nå kikhostevaksine i uke 24.

Vaksinen får man der man ellers går til svangerskapskontroll: Hos jordmor eller hos fastlegen.

• Husk å ta oppfriskningsdose hvert 10. år.

Dette er spesielt viktig for yrkesgrupper som har omsorg for barn.

Ta kontakt med kommunens Vaksinasjonskontor i Gyldenløves gate 23 på telefon 380 75 707 eller e-post,  eller fastlegen.

• Kikhoste ligner på andre forkjølelser første uken, før den kraftige hosten starter. Kraftig hoste kan være kikhoste, og kontakt med lege må vurderes.
  • Ved påvisning av kikhoste, kan antibiotikabehandling som startes i løpet av de første 3 ukene mildne og forkorte sykdomsforløpet. Det gjelder personer i alle aldre.
  • Familier med spebarn bør begrense besøk av personer som har forkjølelsessymptomer.
  • Ha lav terskel for å oppsøke lege ved sykdom hos spebarn under 3-måneders alder.

Kontakt for media

Smittevernoverlege Kristiansand kommune