Gratis sykkelsjekk i Kristiansand

Kom innom sykkelsjekk og få strammet bremsene og andre små justeringer! Hvis sykkelen din trenger mer omfattende vedlikehold, sier mekanikerne ifra, så du kan ta en tur til verkstedet.

Hvorfor sykle når det blir kaldere?

Å sykle eller gå til jobb har mange helsemessige fordeler, spesielt i de mørkere månedene når vi tilbringer mer tid innendørs.

Rådgiver i Areal- og transportenheten i Kristiansand kommune og prosjektleder for Sykkelglede Kristiansand, Aenne Ødegård, oppfordrer innbyggerne til å ta i bruk sykkelen oftere.

– Dette initiativet er en del av kommunens satsing på bærekraftige transportalternativer. Jeg håper mange fortsetter å sykle utover høsten og finner glede i både syklingen og det å være utendørs, sier Ødegård.

Aenne Ødegård

Aenne Ødegård, rådgiver i Areal- og transportenheten i Kristiansand kommune. Foto: Kristiansand kommune

Ifølge Helsenorge reduserer utendørs aktivitet stress, øker energinivået og påvirker humøret positivt. Det anbefales å få minst 30 minutter dagslys, også om høsten og vinteren, noe du enkelt kan oppnå ved å gå eller sykle hele eller deler av veien til jobb!

Sykkelsjekk arrangeres på tre steder:

• AMFI Vågsbygd, 9. oktober kl. 15.00-18.00
  • Tangvall torg, 15. oktober kl. 15.00-18.00
  • Torvet i Kvadraturen, 17. oktober kl. 15.00-18.00

I tillegg serverer Cuba Life gratis kaffe i Kvadraturen 17. oktober. Kom innom Torvet og få deg en liten takk for at du sykler, går eller tar kollektivtransport.

Det vil også arrangeres en quiz der du kan delta og bli med i trekningen av sykkelutstyr.

Trenger du litt hjelp med å komme i gang med syklingen?