Folkefesten Tall Ships Races er tilbake neste sommer!

Prosjektleder Marianne Osmundsen Tronstad er i full sving med forberedelsene til Tall Ships Races 2025. Nå lanseres nye nettsider og jakten på unge seilere, frivillige og støttespillere er i gang.

Marianne Osmundsen Tronstad 3.jpg

Prosjektleder Marianne Osmundsen Tronstad (foto: Kristiansand kommune)

– Helt fra Kristiansand kommune fikk positivt svar på sin søknad om å være vertskommune har planleggingen vært i gang internt i kommunen, forteller hun.

Dette er første gang kommunen har ansvaret for alt fra A til Å når det gjelder organiseringen. Tidligere var ansvaret for gjennomføringen av arrangementet lagt til et aksjeselskap eid av Kristiansand kommune og Næringsforeningen for Kristiansandsregionen. I september 2022 fikk Kristiansand kommune ja på sin søknad om å få Tall Ships Races til Kristiansand for tredje gang. Det var bystyret som hadde tatt initiativet til søknaden.

Arrangementet finner sted neste sommer 30. juli – 2. august 2025, og her finner du den nye nettsiden:

Inkludering og mestring

Prosjektleder Tronstad har vært involvert i arbeidet med Tall Ships Races helt fra hun ble ansatt som prosjektstøtte for Bjarne Ugland i 2009. Hun er blitt særdeles glad i de elegante seilskutene, men forteller at det som driver henne mest av alt er å jobbe med å tilrettelegge for ungdom, slik at de kan få ta del i arrangementet og kjenne seg inkludert.

– Det som hele Tall Ships Races dreier seg om er å la ungdom mellom 15 og 25 få muligheten til å lære seg å seile og oppleve mestring og forbrørdring på tvers av alle barrierer og landegrenser, sier hun. – Vi i Kristiansand kommune ønsker å gi ungdom en fin og inkluderende opplevelse til sjøs, uansett hva de har med seg i sin “ryggsekk” fra før. En slik erfaring kan bli et viktig vendepunkt i et ungt liv.

Trenger flere samarbeidspartnere

Kristiansand kommune har allerede inngått samarbeidsavtaler med en rekke bedrifter i Kristiansandsregionen, men trenger flere støttespillere.

– Vi har en god del av finansieringen på plass, men det gjenstår fortsatt en god del penger. Dette har tatt mye tid og krefter, forklarer Tronstad. – Heldigvis har vi nå fått på plass et eksternt selskap som skal bistå med å få på plass den resterende finansieringen.

Erfaringer både fra Kristiansand og andre norske vertsbyer er at arrangementet har gitt positive økonomiske ringvirkninger til hele regionen.

– Vi håper flest mulig næringsdrivende ser verdien av å være partner for Tall Ships Races Kristiansand. Dette er en unik mulighet til å vise sin tilstedeværelse og sitt engasjement for byen og regionen vår, understreker hun.

Hello sailor!

20220308-KVINNEDAGEN-KADETT-VICTORIA-MEYER-FOTO-HANNA-THEVIK-8-11-20947432-Foto_Hanna__Thevik.JPG

Foto: Statsraad Lehmkuhl, Hanna Tevik

På spørsmål om hva de besøkende til Tall Ships Races kan forvente seg svarer Tronstad:

– Det blir tidenes mest inkluderende folkefest, og vi skal sørge for at hele arrangementsområdet er spennende, attraktivt og universelt utformet. Vi vil ha et bredt spekter av aktiviteter på scenen og rundt i området, og det skal være noe for alle – alt i fra de som går med barnevogn til de som er seniorer. I år legger vi ekstra stor vekt på å lage en lokal profil på kulturprogrammet. Vi prøver også å involvere nabokommunene for å kunne vise frem hele regionens kulturarv.

Og selvsagt har vi bestilt fint vær. Vi gleder oss sammen med Kristiansand havn over at vi igjen kan åpne Lagmannsholmen opp for folk. Den har ikke vært tilgjengelig siden forrige Tall Ships Races.

30. juli er det bare ett år igjen til det braker løs og til vi alle igjen kan si: Hello sailor!

Om tall ships races

Tall Ships Races er først og fremst en regatta og et arrangement hvor ungdom er i fokus. Kristiansand er vertskapshavn for tredje gang når skutene ankommer i 2025. Byen er den nest siste av fem vertshavner på ruten.

Folkefesten finner sted fra onsdag 30. juli til lørdag 2. august.
Stiftelsen bak Tall Ships Races er Sail Training International. De ønsker å gi ungdom opplevelser som vil prege dem for livet. Her får de utfordre seg selv, knytte internasjonale bånd og vokse som individer.

Å være mannskap om bord på seilskutene er ikke bare for erfarne sjøfolk. Minst halvparten av mannskapet på hver seilskute må være ungdom i alderen 15 til 25 år. Disse unge og kanskje uerfarne sjøfarerne, kjent som medseilere eller trainees, er selve hjertet og sjelen til Tall Ships Races.

Kristin Wallem Timenes, 95 04 21 17
Marianne Osmundsen Tronstad, 94 13 20 42