Dammene ved Revtjønn rives

Dammene ved Revtjønn 1 og 2 i Baneheia må rives av sikkerhetsmessige årsaker.

Dammen ved Revetjønn 2.

Dammurene ved Revtjønn 1 og 2 er for gamle og falleferdige til å tilfredsstille NVEs krav. Foto: Kristiansand kommune.

– Dammene må rives av sikkerhetsmessige årsaker for å unngå dambrudd. De er også for gamle og falleferdige til å tilfredsstille NVEs krav, opplyser prosjektleder Bjørn Kristian Kristensen i Ingeniørvesenet i Kristiansand kommune.

Han legger til at noe av murene vil bli bevart som historisk dokumentasjon. Når murene er borte vil vannet følge den eksisterende bekken.

For å komme til med maskiner og utstyr er det blitt hogd rundt dammene.

Selve rivningsarbeidet tar til mandag 21. oktober og forventes å vare cirka en måned. I denne perioden bes publikum følge skiltingen i området og respektere sperringene.

Kommunens kontaktperson:

Bjørn Kristian Kristensen, prosjektleder ingeniørvesenet
E-post: bjorn.kristian.kristensen@kristiansand.kommune.no
Tlf.: 41535067

Revetjønn 1 og 2 med Sørlandet sykehus på Eg i bakgrunnen.

Revtjønn 1 og 2 ligger i den nordøstlige delen av Baneheia, ikke langt fra Sørlandet sykehus på Eg. Foto: Kristiansand kommune.