Bli med på Miljøuka 2024!

Hva gir vi videre til våre barn? Dette er temaet for Miljøuka 2024 som starter mandag 3. juni. Kommunen og samarbeidspartnere inviterer til spennende og lærerike arrangementer og aktiviteter, og håper mange blir med!

Arrangementskomiteen for Miljøuka 2024

Arbeidsgruppa for Miljøuka 2024: Anne Brattås (Parkvesenet), Hanne Tuva Haukom (Kultur og dialog), Hans Eikaas (Miljøvernenheten), Elizabeth Rojas (Miljøvernenheten), Elin Osnes Strand (Miljøvernenheten), Solvor B. Stølevik (Forskning og Innovasjon), Stein Erik Watne (Miljøvernsjef) og Anne Line Gangså Tørresen (Miljøvernenheten).

Klima- og naturkrisen er blant vår tids største utfordringer. Gjør vi nok for å ta vare på kloden slik at vi kan gi den videre til kommende generasjoner? Hvem har ansvaret, og hva kan du, jeg og kommunen gjøre?

Dette er noen av spørsmålene vi vil se nærmere på under Miljøuka i 2024.

De siste årene har vi sett et sterkt engasjement for klima- og miljøsaken blant barn fra hele verden, men også stor skuffelse blant mange som hadde forventet seg mer og raskere handling fra de som bestemmer – de voksne!

Mange barn og unge i Norge er bekymret for naturvern og klima, men føler seg ikke sett og hørt av voksne. Barna opplever at voksne ikke tar ansvar i stor nok grad.

– De mest dramatiske konsekvensene av klima- og naturkrisen vil bæres av de yngste blant oss, og alle generasjonene som ennå ikke er født. Under Miljøuka 2024 ønsker vi å reflektere sammen over det viktige ansvaret som ligger hos oss voksne. Vi ønsker å dele utfordringer, men også kunnskap og muligheter om hva som må gjøres for å reversere den negative natur- og klimautviklingen vi har nå, sier Elizabeth Rojas, klima- og miljørådgiver og prosjektleder for Miljøuka.

Inviterer til gratis åpningsfest

Miljøuka åpner med et stort og variert arrangement på Christiansholm festning mandag 3. juni klokka 16.30.

– Det er et gratis og åpent arrangement for alle, med påmelding, og vi har fortsatt noen plasser. Her er det bare å melde seg på så fort som mulig! Påmeldingsfristen er lørdag 1. juni, forteller Rojas.

Hun lokker med inspirerende foredragsholdere og eksemplariske bedrifter som jobber målrettet for å være både lønnsomme og samtidig klima- og miljøbevisste.

– Vi har prøvd å tenke utenfor boksen for å levere et program både for de som er skeptiske og for de som trenger tips og inspirasjon til mer handling, forteller prosjektlederen.

Det blir utdeling av kommunens Miljøpris og offisiell åpning ved varaordfører Charlotte Beckmann Finnestad.

Mer informasjon om åpningsfesten og påmeldingslenke finner du her:

Åpningsfest for Miljøuka

65 arrangementer

Ikke mindre enn 65 arrangementer vil gå av stabelen i løpet av årets miljøuke (klikk på lenken under for å se hele programmet).

– I år har vi jobbet målrettet for å skape et givende og faglig program for både små og store. Vi har mange gratis arrangementer, og vi hadde aldri klart å ha så mange av dem uten det fantastiske samarbeidet vi har hatt med alle våre samarbeidspartnere. I år gjennomfører vi Miljøuka i samarbeid med 48 organisasjoner, forteller Stein Erik Watne, miljøvernsjef og leder for arbeidsgruppa for Miljøuka.

I 2023 og 2024 har skolene og barnehagene i kommunen jobbet målrettet for å bli Miljøfyrtårn-sertifisert. Nå skal den gode innsatsen feires. Tirsdag blir de synlige bevisene på sertifiseringen utdelt i Teateret.

– Vi er kjempefornøyde med samarbeidet vi har hatt i år med arbeidsgruppa for Miljøuka. Jeg har jobbet mange år i kommunen, men aldri sett av vi har klart å mobilisere mer enn 1200 skoleelever på ei uke, sier John Einar Kvam, rådgiver i Oppvekst og aktiv deltaker i arbeidsgruppa for Miljøuka.

Under Miljøuka skal 300 elever delta på forestillinger i samarbeid med Dyreparken, hvor barna skal lære om blant annet natur, dyr og mangfold. Like mange elever skal delta på forestillinger med Naturmuseet, hvor pollinering, biologisk mangfold, natur og klimaendringer står på timeplanen.

Det blir også en minifilmfestival i regi av Bølgen Bærekraftsenter, Cinemateket og Oppvekst, med klima og miljøutfordringer som tema, for å nevne noe. Her vil mer enn 500 skoleelever delta.

Program for Miljøuka 2024

Miljøuka vokser

Miljøuka, som i år arrangeres for sjette gang, utvides med stadig flere aktiviteter, arrangementer og samarbeidspartnere.

– I år har vi blant annet Fædrelandsvennen, Dyreparken, GRID Arendal, Eyde-klyngen, GCE NODE, Sparebanken Sør, UiA og Næringsforeningen i Kristiansandsregionen med på laget, forteller Elizabeth Rojas. Hun ser det som svært viktig for kommunens klima- og miljøarbeid å samarbeide med mange aktører fra hele samfunnet for å oppnå resultater.

Fædrelandsvennen inviterer til stort ombruksmarked lørdag 8. juni. Samme dag er det «Noe for deg-marked» på Torvet, med bærekraftig mat, gratis reparasjoner av telefoner, gratis speed-rengjøring av sneakers, musikk og andre aktiviteter for barnefamilier.

Egen sang og dans

Som om ikke alt dette var nok, har Miljøuka nå fått egen sang, dans og video! Teksten til sangen «I dag og i morgen» er skrevet av Elizabeth Rojas og Guttorm Strande Syrrist, mens sistnevnte har laget melodien.

Sangen skal synges og danses ved barneskoler og i barnehager i Kristiansand på Verdens miljødag onsdag 5. juni, og lanseres under åpningsfesten for Miljøuka 3. juni.

– Jeg håper mange lærer seg teksten og dansen. Dette blir kjempegøy, og jeg gleder meg som et barn til Miljøuka i år, sier Elizabeth Rojas, og sender en takk til Statsforvalteren, Fylkeskommunen og Klimapartnere Agder for økonomisk støtte til Miljøuka, og for å sette den økologiske dimensjonen av bærekraft i sentrum.

Hør "I dag og i morgen" på Spotify

Mer om sangen "I dag og i morgen"

Teksten til "I dag og i morgen"

Offisiell video til "I dag og i morgen"