“Blaud” har lagt til kai

Sist uke ble badstuflåten “Blaud” tauet over fjorden fra Andøya til Nodeviga, hvor den har fått sin permanente kaiplass. 30. mai åpner det etterlengtede badstutilbudet.

Badstuflåten Blaud klapper til kai i Nodeviga

“Blaud” klapper til kai etter å ha blitt tauet over fjorden fra Andøya til Nodeviga forrige tirsdag. Foto: Kristiansand kommune

– Jeg håper dette kan få folk som ikke har tenkt at de noengang skal ta badstu eller et kaldt bad til å bli fanatikere. Jeg hadde sjøl aldri gjort det, men opplevde at den følelsen en sitter igjen med etterpå er så god, en blir så glad av det, at jeg tror vi skal klare å konvertere folk til dette, sier Tor André Gjesteland (32) med et bredt smil.

Vi møter badstugründeren på kaia i Nodeviga, hvor “Blaud” skal ha sitt faste tilholdssted. Bak ham er snekkerne i ferd med å legge siste hånd på brygga som gir atkomst til den flytende badstua med plass til 12 personer. Siden påske har de jobbet på spreng for å få badstuflåten klar til sjøsetting. Tirsdag ble den sjøsatt ved verkstedet på Andøya og tauet til Nodeviga og Odderøya Museumshavn.

– Det var euforisk stemning da den kom på vannet, forteller Gjesteland.

Fikk ideen i Sverige

Ideen til badstuflåte på Sørlandet fikk den opprinnelige mandalitten da han studerte i Sverige og ble introdusert for det som der kalles kaldbadhus.

– Det var et hus med store glassruter som hang over vannet. Det var helt fantastisk i de rå høststormene, minnes badstugründeren.

Etter å ha prøvd en noe mer provisorisk variant i Oslo, tenkte han “Dette skal vi få til”. To anbudsrunder og et snaut år med søknader og diverse formaliteter senere er badstuflåten – nesten – klar til bruk.

– Det gjenstår elektriker- og rørleggerarbeid innendørs, men det går slag i slag nå, sier Gjesteland optimistisk.

Badstugründer Tor André Gjesteland ønsker velkommen til badstuflåten

Tor André Gjesteland ønsker velkommen til badstuflåten “Blaud”. – Mange sier det er en helsegevinst ved å ta badstu. Jeg er ikke lege, men sjøl blir jeg i alle fall i veldig godt humør etterpå, smiler badstugründeren. Foto: Kristiansand kommune

Åpen badstu 1. juni

Ambisjonen er å åpne 30. mai. Første offisielle åpningsdag blir imidlertid 1. juni.

– Da blir det åpen badstu hele dagen, proklamerer Tor André Gjesteland.

– Første juni er nasjonal badstudag, så da er det mange badstuer rundt i hele landet som markerer, legger han til.

Åpningsdagen er det altså gratis å teste ut nyvinningen, men for å få plass må du gå inn på blaud.no, klikke deg inn på kalenderen og bestille time.
Dette er også prosedyren for å benytte badstua i fortsettelsen, om du ønsker dropin, det vil si at du deler badstua med andre, eller har lyst til å reservere hele badstua.

NB! Viktig å merke seg er at vannet rundt badstuflåten er for grunt til at det går an å stupe der. Badstubadere anbefales derfor å benytte badestigen. Det er heller ikke lov å nyte alkohol i badstua.

Egen badstustrategi

Bystyret i Kristiansand kommune har bestemt at investering og drift av badstuflåten skal skje i privat regi. Kommunens rolle er kun å legge til rette og leie ut kaiplass og arealer. Parksjef Aase M. Hørsdal er glad for at badstuflåten endelig er på plass.

– Det er stor etterspørsel etter badstuer, så det er godt å ha på plass den første, bekrefter parksjefen.

Kommunen skal nå legge en strategi for hvordan den skal håndtere badstuer på kommunal grunn. Det vil bli fremmet en politisk sak om dette til høsten.

– Vi har mange steder i Kristiansand som kan gi fine badstuopplevelser. Hvordan vi kan utnytte det som en attraksjon, synes jeg er en viktig diskusjon, framholder Hørsdal og legger til at Norsk badstulaug er svært fornøyd med at kommunen er igang med en egen badstustrategi, slik at etableringen av badstuer kan skje i ordnede former.