Arbeidet med Tangvall torg er i gang

Det nye torget oppføres på dekket over parkeringskjelleren og skal fungere som et møtepunkt, med særlig fokus på barn og ungdom. Byggingen startet i september og forventes å være ferdigstilt før jul.

Torget kommer til å være ca. 1400 m² stort. Det har en kostnadsramme på 6,5 millioner kroner, og finansieres via et spleiselag mellom Kristiansand kommune og utbyggerne.

Ungdomstorg med barn i fokus

I utformingen av torget har det vært gjennomført en medvirkningsprosess hvor barn og ungdom har fått komme med innspill.

–  Resultatet er et offentlig torg som både inviterer til aktivitet og sosialt samvær, understreker Karsten Svarstad, rådgiver i Parkvesenet i Kristiansand kommune.

I sentrum av torget vil det være en lekeplass med en fugleredehuske og en skulptur som også fungerer som klatrestativ. Lekeplassen grenser til et innrammet plenområde.

Torget vil også inkludere en sone med to hengekøyer, omkranset av prydgress og rognetrær, samt et sitteområde med flyttbare solbenker og fastmontert møblement med en lang benk og store bord som forholder seg til benken, innrammet av grønne felt.

Plantegning av Tangvall torg

Plantegning av det nye torget.

Bærekraftige løsninger

Et viktig element i prosjektet er gjenbruk. Materialer som marktegl og et espalier fra det gamle torget vil bli integrert i det nye designet.

– Dette gir ikke bare en miljøvennlig profil, men også en kontinuitet som knytter det nye torget til områdets historie, sier Svarstad.

Torget forventes å bidra til å revitalisere området med fokus på lek og samvær.