Bli med på Bærekraftig forretningsidé-konkurranse 2024

Årets Bærekraftig forretningsidé-konkurranse er i gang og søknadsfristen er 25. august.

Konkurransen skal løfte frem gründere med bærekraftige løsninger, og bidra til fremtidige vekstbedrifter og arbeidsplasser i regionen.

– Vinneren vil få støtte på inntil 150.000 kroner til videre forretningsutvikling. Her er det bare å gripe muligheten og konkurrere om heder og ære, sier næringsrådgiver i Business Region Kristiansand, Stein Otto G. Daatland. – Innovasjon er viktig for næringsutvikling, så vi må løfte frem de beste idéene på Sørlandet, forteller han. Konkurransen er for gründere på Agder med forretningsidéer i utviklings/førkommersiell fase. Finalistene får presentere seg foran publikum under arrangementet Bærekraftig forretningsidé/DNB NXT på toppen av spektakulære Kunstsilo 19. september.

Bildet viser Stein Otto Daatland fotografert i båthavna i Kristiansand

Stein Otto Daatland (Foto: Business Region Kristiansand)

Hvorfor delta?

Alle finalister får 'pitche'-trening og får vist seg frem for et relevant publikum som er interessert i innovasjon.

Arrangørene av Bærekraftig forretningsidé-konkurranse bidrar med premiering og oppfølging av vinneren med formål om å øke sjansen for realisering og suksess.

Vinneren kan få dekket utgifter på inntil 150.000 kroner, som etter avtale kan benyttes til: Kontorplass i inntil ett år, rådgiving og tjenester for videre forretningsutvikling og støtte til relevante konferanser.

Kriterier for deltakelse

Deltakere må ha en forretningsidé som innebærer en løsning (produkt, prosess eller tjeneste) som støtter oppnåelse av et eller flere bærekrafts-mål.

Virksomheten må være registrert i Brønnøysund før søknad leveres og ha registrert forretningsadresse på Agder. Det er ikke krav til selskapsform.

Forretningsidéen skal være i utviklings-/ førkommersiell fase med et kommersielt potensial.

Virksomheten har foreløpig ikke solgt produkter, løsninger eller prototyper på kommersielle betingelser/eventuelt ikke oppnådd vesentlige inntekter.

Årets konkurranse

Etter søknadsfristens utløp vil en jury med representanter fra næringsliv, akademia og virkemiddelapparatet vurdere alle søknader og velge ut minst to søkere til finalen. Finalearrangementet “Bærekraftig forretningsidé-konkurranse / DNB NXT” vil være en del av høstens Techpoint-program.

- Her vil du treffe 'Start-up-gudfaren' Rolf Assev og flere andre markante personer innen gründerskap, 'scale–ups' og risikokapital som vil berike publikum, så det er bare å glede seg. Også fjorårets vinner, Orca Connex, som har hårete mål om datalagring til sjøs, vil fortelle om sin spennende gründerreise så langt, avslutter Daatland.

Vinnerne fra fjorårets konkurranse.JPG

Vinnerne fra 2023 (foto: Business Region Kristiansand)

Business Region Kristiansand har arrangert forretningsidé-konkurransen siden 2015 sammen med et knippe partnere.

Årets medarrangører er DNB NXT, BDO og Agder fylkeskommune. Samarbeidspartnerne er Klimapartnere, Innoventus Sør, Bølgen Bærekraftssenter, Universitetet i Agder, DRIV Agder og Impact Hub Agder.

Klikk på bildet nedenfor for å se filmen fra fjorårets arrangement:

Bærekraftig forretningside film.PNG

Her kan du lese mer om gjennomføringen av konkurransen og melde deg på.

Samtlige foto: Business Region Kristiansand
Film: South Coast Creative