Andelen aleneboere øker

Sommerenes boligundersøkelse i Kristiansand kommune viser at andelen aleneboere øker, og at det er store forskjeller mellom bydelene.

Dronefoto over Kvadraturen med Tordenskjolds gate skole i forgrunnen.

Kvadraturen/Eg er bydelen med flest aleneboende. Samtidig er den, sammen med Lund, den mest populære bydelen å flytte til. Foto: Kjell Inge Søreide.

Boligundersøkelsen, som ble gjennomført fra begynnelsen av juni til begynnelsen av juli, er den første som gjennomføres i nye Kristiansand kommune.

Metoden som er brukt er den samme som ble brukt i undersøkelsene i Søgne og Songdalen i 2020 og Kristiansand i 2018. Dermed er resultatene sammenlignbare.

Nøkkeltall

De viktigste funnene i årets undersøkelse er:

• Andelen som bor alene har økt fra 17 til 21 prosent siden forrige kartlegging. Samtidig holder andelen som bor med partner og/eller barn seg stabil på rundt 70 prosent.
  • Andelen aleneboende er høyest i Kvadraturen/Eg, med hele 36 prosent av husholdningene, mens Justvik har flest barnefamilier, med 42 prosent.
  • Når det gjelder boligeierskap, eier 79 prosent av innbyggerne i Kristiansand sin bolig.
  • 45 prosent av befolkningen bor i frittstående eneboliger, 23 prosent bor i rekkehus eller kjedede eneboliger, og 26 prosent bor i leiligheter.
  • Lund og Kvadraturen/Eg er fortsatt de mest populære bydelene blant de som vurderer å flytte, med henholdsvis 22 prosent og 15 prosent som har disse som førstevalg.

God respons

Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 4. juni–5. juli. Av de 15 001 personene som fikk invitasjon til å delta var det 3 140 personer (21 %) som besvarte undersøkelsen.

– Det er i overkant av det vi hadde håpet på, så vi er godt fornøyde med responsen, sier Kay Christian Jørgensen, rådgiver i utbyggingsstaben i enhet for by- og stedsutvikling i Kristiansand kommune.

Rådgiver Kay Christian Jørgensen

Utbyggingsrådgiver Kay Christian Jørgensen. Foto: Kristiansand kommune.

Viktig kunnskap

Resultatene gir planleggerne en mulighet til å bli bedre kjent med de ulike boområdene i kommunen – sammensetningen av boligtyper og personer, hva de vektlegger som viktige elementer i et boområde og hva de ønsker i et nytt boområde dersom de skal eller må flytte.

Dette er viktig kunnskap i arbeidet med en ny boligpolitikk for Kristiansand kommune.

– Resultatene viser at folk bor lenge i nærområdet sitt og helst ikke vil flytte hvis de kan bli boende. Det kan brukes til planlegging av boligtyper i ulike områder, påpeker Kay Christian Jørgensen.

– Når folk er så bundet til bydelen sin, ønsker vi å gjøre det mulig med en boligkarriere innen området. Det vil si at vi må tilrettelegge for at de i løpet av livet kan ha mulighet til å flytte fra leilighet til rekkehus til villa og til leilighet igjen i samme område, presiserer utbyggingsrådgiveren.

Les rapporten fra boligundersøkelsen 2024

Les nyhetssaken “Hvorfor bor du der du bor?”