5 mill. til Tangvall kollektivterminal

I et møte sist uke vedtok styringsgruppa for byvekstavtalen å bevilge fem millioner kroner til kollektivterminal på Tangvall. Dermed kan arbeidet starte.

Illustrasjon av Tangvall kollektivterminal.

Slik ser den nye kollektivterminalen med syv holdeplasser ut på tegnebrettet. Det er Agder fylkeskommune som har planlagt og utarbeidet anbudsgrunnlaget, så har kommunen overtatt prosjektet. Illustrasjon: Agder fylkeskommune.

– Vi hadde fått gode signaler om at det ville bli prioritert, men det var godt å få den beskjeden, bekrefter veisjef i Kristiansand kommune Gro Katrine Solås.

Trafikkbildet i Tangvall sentrum i Søgne har lenge vært en utfordring for både gående, syklende, bilførere, bussjåfører og andre trafikanter.

Stor byggeaktivitet i området har gjort det nødvendig å flytte kollektivterminalen. Resultatet har vært et uoversiktlig trafikkbilde. Det er gjort flere midlertidige tiltak basert på innspill fra AKT, Boreal, utbygger og privatpersoner. Per dato har ikke kommunen mottatt klager fra busselskapet Boreal, som trafikkerer området.

– Gangfelt har vært etterlyst, men det er vanskelig å etablere på en sikker måte, slik som det er idag. Gangfelt kan gi en falsk trygghet. Forskning viser at de gående blir mindre påpasselige, samtidig som en del bilister ikke respekterer gangfeltet, forklarer Gro Katrine Solås.

Venteområde med gode gangforbindelser

Nå skal trafikkbildet på Tangvall strammes opp.

– Det skal bygges et stort venteområde i midten som gir gode muligheter for å bytte buss, og det skal lages gode gangforbindelser til venteområdet og gjennom området. Så skal krysset mellom Sentrumsveien og Gamle høgskolevei ved bensinstasjonen justeres så det bli mer oversiktlig, opplyser veisjefen.

Terminalområdet skal være universelt utformet, slik at det er tilgjengelig for alle. Planen vil bli lagt fram for Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO), for å kvalitetssikre at tilgjengelighet for alle er ivaretatt.

Veisjefen ønsker også å møte Søgne bydelsråd for å legge fram planene og høre om de har noen konstruktive innspill.

Solås håper å få sendt ut anbudspapirene så snart som mulig, slik at entreprenørene kan komme igang med planleggingen. Før det kan skje må kommunen lande en avtale med en grunneier, en løsning for overvann må på plass, og byggeplanen må gjennomgås og kvalitetssikres.

Byggestart til våren

Tidspunkt for byggestart er avhengig av vinteren.

– Vi går inn i en vintersesong nå. Hvis det ser ut til å komme snø, bør vi vente til vinteren er over for å få en kortest mulig byggeperiode, for i byggeperioden må bussene flyttes på ny, forklarer Solås.

Da vil bussene stoppe på deler av park & ride-området, mens Gamle høgskolevei vil være enveiskjørt. Den endelige løsningen i anleggsperioden må avklares med entreprenøren.

Går det som veisjefen håper, står kollektivterminalen ferdig i løpet av våren/sommeren 2025.

– Da skal trafikkbildet på Tangvall være mye mer oversiktlig, lover veisjef Gro Katrine Solås.

Mer om byvekstavtalen:

Agder fylkeskommune

Kristiansand kommune