– Vi sparer huseierne for to-tre gravinger

Prosjektleder Jørund Haugland forklarer hvorfor gravingen i Skippergata tar lenger tid enn planlagt.

Prosjektleder Jørund Haugland på anleggsområdet

Prosjektleder Jørund Haugland foran anleggsområdet i Skippergata. Grøfta (bak gravemaskinen) skal graves igjen og gata gjøres kjørbar og mer gang- og sykkelvennlig før Handelens Dag og julihandelen. Så graves den opp igjen, og anleggsarbeidet fortsetter fra 5. august. (Foto: Kristiansand kommune)

Kristiansand kommune har fått kritikk fra både butikkeiere og media for at gravingen i Skippergata, for å skifte ut gamle vann- og avløpsrør, ser ut til å ta om lag et halvt år lenger tid enn planlagt.

At anleggsarbeidet tar lenger tid enn opprinnelig skissert, kan begrunnes med tre punkter, forklarer Jørund Haugland, prosjektleder vann og avløp i Ingeniørvesenet i Kristiansand kommune.

– Vi tar alltid kontakt med alle som driver med infrastruktur i Kristiansand på forhånd for å høre om vi skal samkjøre prosjekter. Her hadde vi nesten ingen interesse i starten, men ti ulike aktører meldte seg på underveis, og vi har sagt ja til alt; fjernkjøling, fjernvarme, høyspent og lavspent, fiber og kobling av rør til nybygg. Dette gjør vi for at det skal kunne graves kun én gang og ikke hver gang en ny aktør trenger å grave. Vi sparer altså huseierne for to, kanskje tre omganger med graving. Det reduserer ulempene for huseierne, og det er dette vi mener med god samfunnsøkonomisk effekt, presiserer Haugland.

Kom i gang senere enn planlagt

– Det andre er at vi kom i gang med anlegget en måned senere enn tenkt, fordi det aktuelle anleggslaget var på en annen jobb som tok lenger tid å ferdigstille, opplyser Haugland.

Den tredje årsaken til forsinkelsene er at man har valgt å krysse Markens med en gravefri metode, der man presser rør under jorda i stedet for å grave opp ei stor grøft og legge rørene nedi. Dette har tatt lenger tid enn antatt, innrømmer prosjektlederen.

Han presiserer at forsinkelsene har forskjøvet tidspunktene for når ulempene har kommet til de ulike butikkene, men ikke varigheten av ulempene, med ett unntak. Butikkeierne kan uansett ikke vente seg noen erstatning for tapt omsetning.

– Kristiansand kommune har ingen praksis for å betale erstatning for inntektstap for næringsdrivende når vi skifter ut infrastruktur. Det ønsker vi heller ikke å begynne med, for vi har en vedlikeholdsplikt, og det ville ført med seg urimelig store kostnader dersom vi begynte med det, påpeker Haugland.

Forstår de næringsdrivende

Prosjektlederen presiserer at han forstår de næringsdrivende.

– Det følger ulemper med vedlikehold av vann- og avløpssystemet. All graving medfører ulemper, det er støy, det er støv, og det er trafikale utfordringer for butikker og beboere. Dette er ulemper vi alltid har med oss på våre jobber. Jeg ville vært overrasket om de ikke var frustrerte. Det viser at de bryr seg om det de driver med, og vi prøver å gjøre avbøtende tiltak for å gjøre det så greit som mulig for så mange som mulig, understreker Haugland.

Har informert godt i forkant

Prosjektlederen mener kommunen har informert huseiere og butikkeiere godt i forkant av anleggsarbeidet.

– Alle huseiere har fått brev i forkant med informasjon og invitasjon til et infomøte på rådhuset, etter arbeidstid slik at alle skulle kunne stille. Vi har også hatt løpende dialog med Kvadraturforeningen, som representerer butikkene i gata, og vi har hatt tre befaringer med foreningen for å se på hvordan vi kan gjøre tilpasninger for å begrense ulempene for butikkene. Og vi har aldri sagt nei til å møtes for en prat for å se på hvordan vi kan bedre situasjonen for en butikk, framholder han.

– Men vi burde hatt bedre kommunikasjon direkte med huseierne da vi så at det ville bli forsinkelse, legger han til.

Bildet viser grøfta som er gravd opp i Skippergata

– Det er dype grøfter vi snakker om her, det er komplisert arbeid med mange eksisterende ulike og ukjente kabler i grunnen, og vi skal ned med store rør. Dette tar tid, forklarer prosjektleder Jørund Haugland. (Foto: Kristiansand kommune)

Tar hensyn

Haugland mener kommunen tar hensyn til butikkeierne så langt det lar seg gjøre.

– Vi skulle egentlig begynt i desember, men utsatte gravinga øst for Markens til januar, av hensyn til julehandelen. Vi har valgt gravefri løsning under Markens av hensyn til handelsstanden. Vi har fjernet to kontainere, en brakke og noen parkbenker i Markens for å gi bedre innsyn til en butikk. Vi har endret plassering av utstyr og gjerder vest for Markens for å imøtekomme butikkeiernes ønsker. Vi har skaffet butikkeierne tillatelse til å ha reklameskilt i Markens, de får ha bannere på anleggsgjerdene, og vi har gitt en butikk tillatelse til å ha salgsstand på fortauet i hele juli, noe vi vanligvis ikke gjør, oppsummerer han.

I tillegg vil anleggsarbeiderne fylle igjen grøfta og fjerne maskiner og utstyr 3. juli, av hensyn til sommerhandelen. Så kommer de tilbake 5. august og fortsetter å grave videre der de avsluttet.

Boområde også

Anleggsarbeiderne har også jobbet overtid og lange dager for å redusere varigheten av anleggsarbeidet, men å sette inn doble skift for å bli ferdig raskest mulig, sitter langt inne.

– Doble skift er fordyrende og gir ikke dobbelt så rask framdrift, forklarer Haugland.

– Det er innbyggernes penger vi forvalter, så til syvende og sist er det innbyggerne som betaler gjennom vann- og avløpsgebyrene, påpeker prosjektlederen.

Da kommunen gravde i Tordenskjolds gate for en stund tilbake, ble det kjørt doble skift for å bli ferdig raskest mulig. Da fikk kommunen kritikk av beboerne, som følte de aldri fikk fred.

– Én ting er butikkene, men vi må ta hensyn til beboerne også, og det bor en del mennesker i de fire kvartalene som er berørt av gravingen i Skippergata. Så ja, vi kan bruke mer penger og gjøre det bedre for butikkene og verre for beboerne, men er det riktig, spør prosjektlederen.

Han avviser imidlertid ikke muligheten for å gjøre en ny vurdering av doble skift.

Steinheller og gatevarme

Arbeidet med å bytte ut vann- og avløpsrør i kvartalet Markens-Kirkegata skal være ferdig i løpet av oktober, men det betyr ikke at det blir fred og ro umiddelbart.

Det er bestemt at hele kvartalet skal få gatevarme og steinheller. Dette arbeidet starter når V/A-arbeidet er ferdig, og vil pågå fram til våren. Så fortsetter arbeidet med å skifte V/A-rør inn i kvartalet mellom Kirkegata og Festningsgata. Dette skal være ferdig i løpet av vinteren.

– Hensikten med prosjektet er å sikre nok og trygt vann til butikker og beboere i Kvadraturen, at avløpet kommer til Odderøya renseanlegg og at nye store overvannsrør har kapasitet til å lede vekk regnvann, slik at kjellere ikke blir fylt med vann når det regner mye, presiserer prosjektleder Jørund Haugland.

Kontaktperson

Torleif Jacobsen, vann- og avløpssjef 
E-post: torleif.jacobsen@kristiansand.kommune.no
Mob.: 995 38 399