Mer enn 12 700 innbyggere bruker i dag innbyggerappen til Kristiansand kommune.
– Med den ny appen håper vi at innbyggerne våre kan få nyttig informasjon og nyheter fra området de bor i og temaer de er interessert i. For eksempel "Kristiansand vest", “Kultur, fritid og frivillighet” og “Barnehage og skole”, sier kommunikasjonssjef Ingunn M. Kvivik.
Ingunn Kvivik (foto: Kristiansand kommune)
Den nye appen, Civis, er mer brukervennlig og gir deg muligheten til å tilpasse hvilken informasjon du mottar fra Kristiansand kommune. Du kan velge mellom områdene Kristiansand nord, Kristiansand vest, Kristiansand øst, Kristiansand sentrum, Søgne og Songdalen og flere ulike nyhetskategorier. Ved å velge et spesifikt område, vil du kunne få med deg viktig informasjon som gjelder ditt bosted. Eksempler på dette er datoer for feiing eller aktivitetstilbud i ditt område.
– Kristiansand kommunes nettside er den viktigste kanalen for å nå ut til alle innbyggerne. Sammen med våre sosiale medier er appen et viktig supplement for å nå ut med viktig informasjon til våre innbyggere, forklarer Kvivik.
Appen fokuserer også i større grad på universell utforming, slik at alle våre innbyggere kan få glede av den. Flere andre kommuner har allerede tatt i bruk løsningen fra Civis med stor suksess, og innbyggerne er veldig fornøyde. Målet med appen er å kunne samle flere kommuner under én felles app.
Innbyggere som allerede abonnerer på appen vil få en melding i appen om hvordan de kan oppdatere til ny app. Innbyggere som ikke har lastet ned appen fra før, kan laste den ned på vanlig måte.
I tillegg til Kristiansand kommune kan du også velge å se oppdateringer fra flere kommuner. For eksempel kan innbyggere som har fritidsbolig i Bykle kommune også velge å motta nyheter herfra.
– Flere kommuner på Agder vil gå over til den nye appen utover våren, og du som innbygger får derfor enda flere muligheter for å motta nyttig informasjon, dersom du for eksempel er pendler eller har fritidsbolig i andre kommuner, forklarer Kvivik.