Lanserer smarte avfallsbeholdere i skjærgården

Kristiansand parkvesen sjøsetter nå en flytende, smart avfallsstasjon som skal testes ut i sommer. Avfallsstasjonen er utviklet gjennom et nasjonalt innovasjonsprogram hvor Kristiansand er første kommune som deltar.

foto Mathias Grude Eikseth StartOff.jpg

Her løftes den 3,5 tonn tunge avfallsstasjonen på sjøen. Foto: Mathias Grude Eikseth/StartOff.

Oppdatert 12.05.22 med bilder fra sjøsettingen av avfallsstasjonen i Høllen.

Skjærgården er et viktig rekreasjonsområde for innbyggere og turister. I sommersesongen er det vesentlig for trivsel og miljø at brukerne kan kaste sitt avfall og at dette ikke kommer på avveie.

Brukervennlig og effektivt

Den nye, smarte avfallsstasjonen bruker solceller for nødvendig strøm, har sensor som varsler når den må tømmes og sporingsenhet som gjør at plasseringen kan vises i digitale sjøkart. Den er designet slik at du kan legge inntil med båt for å kaste avfallet ditt.

– Tanken er at dette skal bidra til brukervennlighet for båtfolk, samtidig som det skal bli en mer effektiv håndtering for kommunen, sier prosjektleder i parkvesenet, Kurt Tange Jensen. Han legger til at dette er en test og at parkvesenet vil gjøre seg erfaringer denne sesongen for å se om dette egnes for videre satsing eller videreutvikling.

Leverandøren som vant utviklingsoppdraget for Kristiansand parkvesen, var Clean Sea Solutions. Selskapet tilbyr ulike løsninger for å håndtere marin forsøpling. I StartOff-prosjektet samarbeidet de tett med de ansatte i Kristiansand parkvesen om utvikling av en smart, flytende avfallsstasjon.

ole med avfallsstasjonen.jpg

Avfallsstasjonen klargjøres for transport til Kristiansand av Ole Rosén Lystrup.

Inviterte unge innovative selskap til å komme med løsninger

Prototypen som nå skal testes ut, er utviklet ved at Kristiansand som første kommune deltar i det nasjonale innovasjonsprogrammet Startoff. Tilnærmingen i et slikt prosjekt er å fortelle mulige leverandører om problemet, og å be om løsningsforslag i stedet for å bestille en bestemt vare eller løsning. Startoff henvender seg i første rekke til unge, innovative selskaper.

Kurt Tange Jensen.jpg

– Hjelpen har vært svært profesjonell og det var en stor lette for kommunens arbeid, spesielt i oppstartsfase med utlysning, utvelgelse og kontraktsarbeid, sier prosjekleder i parkvesenet, Kurt Tange Jensen.

Vil hjelpe unge selskap med å utvikle

Business Region Kristiansand har vært tilrettelegger for satsingen fra kommunens side. Målet er at unge innovative selskaper skal få muligheten til å samarbeide med en stor og viktig kunde om å utvikle sitt produkt eller sin tjeneste, øke sjansene for suksess og næringsutvikling, og løse en utfordring for kommunen. I tillegg til parkvesenet har også ingeniørvesenet i Kristiansand kommune sitt eget prosjekt i Startoff.

Kontaktpersoner:

Kurt Tange Jensen, prosjektleder i parkvesenet, tlf. 97 05 00 90

Spørsmål knyttet til Startoff-satsingen:

Stein Otto G. Daatland, Business Region Kristiansand, tlf. 99 71 18 19

Avfallsstasjonen ble sjøsatt i Høllen 12. mai

Planen er at avfallsstasjonen skal plasseres i Olavssundet i Ny-Hellesund denne sommeren. Der vil den prøves ut, og eventuelle forbedringer kan gjøres.

280A6171 gruppe med tommel.jpg

Samarbeidende parter i satsingen på demonstrasjon av løsningen i et noe vått vær i Høllen: Fv. Stein Otto G. Daatland fra Business Region Kristiansand, Matthias Van Middendorp, Per Elvestuen og Ole Rosén Lystrup fra Clean Sea Solutions Kurt Tange Jensen, parkvesenet, Ole Jacob Rynning Tønnesen, Business Region Kristiansand og Mathias Grude Eikseth fra Startoff.

Se bildeserie fra sjøsettingen her

280A6098 Ole Rosén Lystrup..jpg

Ole Rosén Lystrup, kjent fra tv-serien Eventyrlig oppussing, er en av gründerne bak Clean Sea Solutions, som har utviklet løsningen i tett samarbeid med parkvesenet.

280A6083 det jobbes før sjøsetting 72 px.jpg

Det ble jobbet iherdig med stasjonen helt fram til sjøsetting.

280A6116 Kurt og Ole 72 px.jpg

Ole Rosén Lystrup t.v. sammen med prosjektleder fra parkvesenet, Kurt Tange Jensen.

280A6147 løfter stasjonen 72 px.jpg

Her løftes avfallsstasjonen på sjøen ved Høllebrygga. Den smarte avfallsstasjonen bruker solceller for nødvendig strøm, har sensor som varsler når den må tømmes og sporingsenhet som gjør at plasseringen kan vises i digitale sjøkart. Den er designet slik at du kan legge inntil med båt for å kaste avfallet ditt.

280A6164 avfallsstasjon i sjøen.jpg

Her er stasjonen sjøsatt. Den er mellom annet laget av et komposittmateriale som er satt sammen av trevirke og utrangerte vindmølleblader., som har blitt malt opp.